diumenge, 27 de gener de 2013

Comentari de text

Aquesta setmana no em tingut cap classe ja que dilluns vam fer pont i dimecres i dijous Toni no va vindre.
Així que Toni is ha possat al blog de classe fer un comentari de u del sis textos dels que vam parlar a classe
Jo he escollit el del Llibre de l'ordre de cavalleria.

LLIBRE DE L'ORDRE DE CAVALLERIA:
Aquest fragment va ser escrit per Ramon Llull, al igual que l'altre fragment que vam llegir a classe "Example de la llebre i el lleó"
Ramon Llull va nàixer a Palma, la capital del regne de Mallorca. Es desconeix la data exacta de quan va nàixer, però va tindre que ser entre finals de 1232 i començaments de 1233. Va morir el 29 de juny de 1315.

Es pot dir que el tema d'aquest text és l'amistat entre el cavaller i l'escuder.
En el fragment es narra l'historia d'un escuder que volia anar a presentar-se a la cort d'un rei, però del viatje de arribar hasta el seu destí es va dormir sobre el seu cavall i aquest va continuar caminant fins arribar a un bosc on es trovava un caballer llegint un llibre.
Quan el escuder es va despertar va veure al cavaller davant seua i els dos junts s'hen van anar cap a l'herba.

Em podem imaginar que l'epoca en que es va escriure aquest text va ser durant l'edat mitjana ja que aparegen cavallers i escuders a ella. També que aquests llibres a soles les podrian llegir gent important, ja foren reixos o marquesos... , perquè la gent del poble, els llauradors no tenien diners per a comprar-les a no ser que els juglars narraren aquestes histories al carrer.


Aquest és el meu comentari. Fins la setmana que ve.

1 comentari:

  1. Andrea, corregeix una mica les abundants faltes del text tot revisant-lo de nou. Et passe informació del llibre que comentes per tal que inclogues alguna línia introductòria al teu escrit:

    Aquest breu tractat sobre els valors morals i religiosos relacionats amb la pràctica de les armes va ser escrit entre 1274 i 1276 per tal d'enfortir els ideals cristians de la casta militar del segle 13, i ha tingut un considerable èxit literari: traduccions franceses i angleses medievals i incorporació als primers capítols del Tirant lo Blanc.
    El Llibre de l'orde de cavalleria consta de set capítols que tracten respectivament de: els orígens i la noblesa de la cavalleria, la descripció de la funció del cavaller, l'examen de la persona que vol ser un cavaller, la carcassa de cavalleria, el simbolisme d'armes ofensives i defensives, els costums propis del cavaller i l'honor que se li deu.
    Ramon Llull proposa una reforma moral de la cavalleria (fidelitat a la monarquia, la defensa de la fe i el respecte cap als estaments inferiors de la societat), que es pot veure en els seus escrits contemporanis sobre aquest assumpte, compensant així l'escàs entusiasme cap als militars, demostrat al capítol 112 del Llibre de contemplació , dedicat a la comparació de la "cavalleria celestial", que estava obert a les obres de l'esperit, amb la "cavalleria terrenal", que estava ocupat amb les tasques polítiques, militars i socials.
    El Llibre de l'orde de cavalleria es proposa construir un sistema ideològic complet, subtil i, sobretot, adequat a la situació real dels estats europeus, com la Corona d'Aragó o França, al segle XIII.

    O BÉ:

    El Llibre de l'Ordre de Cavalleria proporciona una història i una teoria de la cavalleria. La paraula "orde" al títol implica que la cavalleria és en alguns respectes com un orde monàstic i que l'autor està pensant en el seu llibre com una mena de "regla" com la Regla de Sant Benet. Un cavaller té "oficis" per realitzar en l'àmbit civil, i ha de ser escolaritzat en ells com un clergue ho és en oficis espirituals. El nomenament d'un cavaller és una cerimònia d'ordenació com la d'un sacerdot, l'armadura del cavaller té un significat simbòlic com els ornaments sacerdotals
    El tractat de Llull s'emmarca en una ficció. Un cavaller veterà que s'ha convertit en un ermità ha anat a un prat prop d'una font on ell fa la seva penitència diària. Un escuder, que s'ha quedat adormit en el seu cavall, es desvia cap al prat i es desperta quan el cavall beu de la font. En veure l'ermità, es desmunta, cada un es sorprèn de la presència de l'altre.

    ResponElimina

S'agraeixen els comentaris dels companys i les companyes de classe al meu apunt.