diumenge, 25 de novembre de 2012

Menú de la setmana: de primer, codonyat, i de postres, pastissets humans

SETMANA 10: 19 – 25 Novembre

            Aquesta setmana ha estat fonamentalment pràctica, amb l’adequació com a protagonista una altra vegada. Els temes han sigut prou gastronòmics: de primer plat durant el dilluns i dimecres en tinguérem codonyat i per acabar la setmana, el dijous acabarem am uns curiosos pastissets d’humans de postres. I parlant de codonyat, Artur Mas ha guanyat avui les eleccions autonòmiques amb 50 escons.
            La primera sessió començà amb el lliurament dels resums del text de Toni Mestre que havíem de fer per tal d’iniciar tot seguit les activitats propostes. Treballarem la recerca d’elements gramaticals que ens ajudaren a detectar la presència de l’emissor. Aquestos trets podien ser de tres tipus: pronoms febles (ens va acompanyar), verbs (vaig preguntar) i demostratius (la meua ciutat). Aprofitant el canó, Toni assenyalà alguns elements de dixi personal, espacial, temporal i textual; també férem algunes referències al reiterat discurs citat que es reproduïa al text i per acabar explicarem un exemple de polifonia concret, en aquest cas donant-nos suport pels termes “catalinsmo invasor”. La classe acabà amb les indicacions que el mestre ens donà per tal de poder descarregar la teoria ja disponible a primerdebat.blogspot, la qual hauríem de fer servir per a estudiar cap a l’examen del proper 5 de desembre.
            El dimecres foren repartits i corregits els resums que vam fer. Jo vaig traure un 8.8, doncs havia oblidat esmentar una idea bàsica del text i havia comés dues errades: una estructura gramatical errònia i la paraula adoní, supose que està mal perquè és considerada una forma catalana, doncs al costat tinc apuntat el que hauria d’haver posat: adonà. En tot cas, per als que us perguéreu a la correcció, ací us deixe les idees fonamentals que havíem de citar:
· Recordarem el codonyat.
· Vaig buscar-lo a un supermercat.
· Comencí buscant a la secció de dolços (aquesta fou la que em faltà).
· M’encomanaren a la xarcuteria.
· Vaig preguntar per codonyat.
· La dependenta no m’entengué.
· Una senyora hagué de traduir les meues paraules.
· Em sentí estranger.
· Succeí altra anècdota similar amb un taxista que s’oblidà de posar el taxímetre amb la sorpresa de que el vaig parlar en valencià.
· Encara hi ha a València gent denunciat el catalanisme invasor.
            Tot seguit Silvia i jo (i recorde que algú més participà però no puc saber ara mateix qui fou) aportarem el treball que preparàrem a casa, l’activitat 6 del text del codonyat, consistent en trobar 5 tipus de marques de modalització. Jo vaig citar fenòmens d’èmfasi, modalitats oracionals no assertives (concretament una interrogativa), un sufix que expressava judici subjectiu de grandesa, interjeccions i alternança de codi. Parlàrem també del tema i la tesi del text on el professor destacà la diferenciació entre dos conceptes claus en allò de l’adequació: títols remàtics (aquells que fan un comentari del tema) i títols temàtics (on dins d’aquest s’inclou el tema, definit com la màxima condensació del resum). Ja per acabar la classe férem l’anàlisi general que incloïa tots els aspectes introduïts a les darreres sessions: tipologia textual, canal, preparació i espontaneïtat, espai i temps, direccionalitat de la comunicació, àmbit d’ús, grau de formalitat, gènere i finalitat comunicativa.

Els postres del dijous
            Pel que fa al dijous, fou més light. Vam llegir i analitzar el fragment de L’espill que Toni ens preparà. Un text molt curiós en què Jaume Roig, fent gala de la seua tolerància pel que fa a allò de les dones, parlava d’unes senyores com els mateixos dimonis que, per tal d’estalviar recursos i guanyar diners, havien fet els pastissos utilitzant carn humana. L’autor deia que a l’interior dels dolços s’anà trobant dits, orelles i tot tipus de parts del cos que, encara que li gelaren d’incredulitat, li resultaren deliciosos. Com a càstig pel seu crim, explicà com els varen fer quarters. Un text com podeu imaginar, caracteritzat per la seua sang freda a l’hora de parlar d’aquestos temes. A classe no més donà temps de fer l’anàlisi general dels elements d’adequació i a posar un tema temàtic. Per a casa hem de preparar un resum que continga entre 70 i 90 paraules. Els cinc exercicis que resten els farem, supose, demà a l’aula.
            Destacar finalment la imminent arribada de l’examen. No cal alarmar-se doncs, segons tinc constància, Toni prepara sempre un simulacre d’examen abans de l’oficial; i açò, almenys a mi, m’ajudarà a fer-me una idea de com serà, ja que mai he anat a classe amb ell.
            Molta sort a tots els companys i companyes amb l’examen de química que ja tenim damunt, doncs per desgràcia, serà decisiu per a poder aprovar en molts dels nostres casos.   
            Gaudiu de la setmana!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

S'agraeixen els comentaris dels companys i les companyes de classe al meu apunt.